Image
Isä ja lapsi istumassa laiturilla

Tervetuloa Pohjoisklinikalle

Pohjoisklinikalta saat apua alkoholiin liittyvissä huolissa ja ongelmissa. Olemme täällä sinua varten.

Varaa aika verkosta

Miten vähentää alkoholinkäyttöä? 4 vinkkiä muutokseen

Tuntuuko, että juot liikaa? Onko alkoholista tullut tapa, jolla yrität helpottaa esimerkiksi väsymystä tai stressiä? Näillä keinoilla voit vähentää liialliseksi lipsahtanutta juomista.

Kun alkoholinkäytöstä tulee tapa, siitä ei aina ole helppoa luopua. Melko tavanomaisenakin pidetty juominen saattaa kuitenkin ylittää riskikäytön rajan.

  1. Aloita arvioimalla rehellisesti, millainen tilanteesi tällä hetkellä on. Kuinka paljon käytät alkoholia ja kuinka usein? Voit käyttää apuna nettitestiä. Kun tiedät nykytilanteen, voit asettaa konkreettisen tavoitteen. Kuinka monta alkoholiannosta voisit vähentää? Toimisiko asteittainen vähentäminen vai haluatko vähentää juomista kerralla reilummin? Entä miltä tuntuisi olla esimerkiksi viikko tai kaksi kokonaan juomatta? Valitse itsellesi sopiva tavoite.
     
  2. Keksi mielekästä tekemistä alkoholinkäytön tilalle. Jos olet käyttänyt alkoholia rentoutumiseen, mitä muita keinoja voisit kokeilla sen sijaan? Ulkoile luonnossa, harrasta liikuntaa, käy elokuvissa, laita ruokaa tai aloita uudelleen harrastus, josta olet joskus aiemmin nauttinut. Ota aikaa itsellesi tai tapaa muita sellaisissa tilanteissa, joihin ei liity alkoholi. Kun vähennät juomista, on todennäköistä, että olosi paranee ja olet luonnostaan virkeämpi. Se kannustaa muutoksen jatkamisessa.
     
  3. Jos olet päättänyt, että et jätä alkoholinkäyttöä kokonaan, juo harkiten. Voit esimerkiksi vaihtaa miedompaan juomaan, juoda hitaammassa tahdissa tai korvata osan alkoholista vedellä tai muilla alkoholittomilla vaihtoehdoilla. Kannattaa seurata sitä, kuinka paljon juo ja pitää mielessä selkeä yläraja. Usein on mahdollista etukäteen tunnistaa tilanteet, joissa juo tyypillisesti liikaa. Pyri välttämään niitä.
     
  4. Älä jää asian kanssa yksin. Kerro puolisollesi tai ystävällesi, että olet havahtunut miettimään elintapojasi ja suhdettasi alkoholiin. Kun läheisesi tietää tavoitteestasi, voit saada tsemppausta ja tukea juomisen vähentämiseen. Jollekin muulle kertominen tekee asiasta todellisemman myös sinulle.

Olet oikealla tiellä, kun olet havahtunut tilanteeseen. Kokeile vinkkejä ja seuraa rehellisesti, miten muutoksen tekeminen etenee. Asiasta voi olla hyvä keskustella myös ammattilaisen kanssa. Jo yksi keskustelu voi olla riittävä apu todellisen muutoksen käynnistämiseen.

Maksuton 20 minuutin ensikäynti

Jos et ole varma, mitkä palvelumme soveltuvat sinulle, voit varata ajan Pohjoisklinikan päihdehoitajan maksuttomalle ensikäynnille. Ensikäynnin kesto on 20 minuuttia, eikä se sido sinua mihinkään.

Varaa ensikäynti verkosta

Saat meiltä ajan nopeasti ja helposti

Haluamme tukea ja auttaa sinua alkoholiin liittyvissä huolissa ja ongelmissa mahdollisimman varhain. Pohjoisklinikalle pääset nopeasti ilman jonoja.

Varaa aika verkosta

Lue lisää

Alkoholin haitallinen käyttö Miksi alkoholinkäytön vähentäminen kannattaa? 7 hyvää syytä Pohjoisklinikalla autamme, jos alkoholi mietityttää

Katso myös

Pohjoisklinikan palvelut Vastaanotot Verkkoterapia